fredag 23. oktober 2015

Prosjekt Profetien om Laura

I dag startet vi et morsomt prosjekt i en av våre vg 2 klasser, nærmere bestemt den livlige 2STA. Det hele begynte en stormfull høstettermiddag da Rysjedamene fikk en mail fra Alexander Sandtorv. Han skrev at han skulle debutere som forfatter og gi ut en ungdomsroman i løpet av høsten 2016. Han var på jakt etter ungdom som ville lese manus og gi en tilbakemelding. Han skrev videre at boken er en  krysning mellom en fantasyroman og en oppvekstskildring og da var interessen til  Rysjedame#1 vekket. Dette hørtes ut som noe nytt og spennende - oppvekst i en fantasykontekst.

Jeg leste manus, og da jeg var ferdig var jeg ganske imponert og ønsket at våre elever skulle få mulighet til å lese og gi tilbakemelding som en del av et skoleprosjekt. Slik kom det i stand et samarbeid mellom norsklærer Nina Betten, klasse 2STA og meg selv:)

Det er intet å utsette på entusiasmen i  2STA


Fredag startet vi opp med brask og bram. Elevene fikk utdelt manus, post-it, penn, kjærlighet på pinne og Hobbysjokolade:)Vi skal i ukene fremover lese manuset både hjemme og på skolen. Underveis skal vi tenke, mene og synse om det vi leser. Vi har fått noen konkrete spørsmål som forfatter Sandtorv ønsker at vi skal besvare, så her har lærer Nina gode muligheter til å spe på med pensumrelatert fagkunnskap. Denne kunnskapen  kan elevene ha som bakteppe både når de leser og når de skal mene noe om det de har lest. Det fine med dette er at det ligger duket for masse nyttig læring som de kan ta med seg videre når de neste år skal ha fordypningsemne. Da vet de allerede hva som kreves av tidsbruk og innsats for å fordype seg i en tekst og komme i gang med arbeidet på en rask og effektiv måte. Heldiggrisene.

Diskusjonen er i gang:)



















I tillegg har vi fått med oss Lisbeth Elvebakk fra institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Lisbeth og Nina skal sammen forske på hvordan elever i videregående skole leser tekst. Hvordan snakker de om litteratur? Vil økt fokus på samtale rundt litteratur også påvirke måten de snakker om litteraturen på?

Rundt om i landet er det noen flere klasser som har fått samme oppdrag og elever fra Lister vgs, Vågsbygd vgs og Gjesdal ungdomsskole er også med som testlesere.. Under ser dere en klikkbar sak som er hentet fra NRK og som omtaler hvordan forfatter Sandtorv involverer ungdommer som konsulenter.

Sandtorv har også involvert andre klasser i lesing av manus



Da er vi i gang og vi gleder oss virkelig til å se hvor dette bærer. God lesing!

-Anne Brit og Nina:)-





torsdag 22. oktober 2015

Løvetemmeren av Camilla Läckberg

Bildet er hentet her

Camilla Läcberg har skrevet sin niende roman om livet på politistasjonen på Tanumshede. Jeg har lest flere av hennes foregående bøker, men synes på ett punkt at det ble vel mye småbarnsforeldreliv og realisme i bøkene hennes. Etter et par års pause fra Erica, Patrick og de andre så var det faktisk hyggelig å igjen dukke ned i livet i den tilsynelatende søvnige byen Fjellbacka.
Vel, hyggelig og hyggelig...Det er et ganske så grotesk plott vi er vitne til, og Läckberg sparer ikke akkurat på detaljene.
Historien holder et godt grep i meg som leser, og jeg får den gode følelsen av at jeg ønsker å lese i hver ledige stund. Etter min vurdering så er dette et tegn på en god krim: den river tak i meg som leser...og holder taket til boka er fullført.
Løvetemmeren er absolutt verd å lese om man ønsker en god krim med en dose realisme ved siden av.
Anbefales til avkopling i sofakroken i sene høstkvelder:)
-Kristin-

onsdag 21. oktober 2015

Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarro Skaranger

Bildet er hentet her

Denne lettleste tigerfargede saken fikk bli med meg hjem. Maria Navarro Skaranger har brakdebutert med denne oppvekstromanen fra Romsås. Her møter vi Mariana, en ganske vanlig Romsås-jente. Hennes bror er i fengsel, hennes lillebror "sitter hjemme" og faren er skapreligiøs. Mariana er forelsket i Muhammed, og lever ellers livet som en tenåring på Romsås. Boka er i stor grad skrevet på kebabnorsk, og det tok meg noen sider å bli fortrolig med dette. Som språklig virkemiddel fungerer dette glimrende, etter min mening. Jeg fornemmer lettere stemningen i det forfatteren vil fortelle, og jeg føler meg inkludert i historien på en helt spesiell måte.
Jeg kan bare anbefale alle å lese denne korte (det vil ofte ungdommene våre ha) og fine boka. Som voksen gir det meg et unikt innblikk i drabantbyoppvekst ala 2015, og jeg har skumle planer om å anbefale den som roman til fordypningsemnet på vg3.
-Kristin-


Skaranger, M. N. (2015). Alle utlendinger har lukka gardiner. Oktober.

onsdag 7. oktober 2015

Imorgen er alt mørkt - Brages historie av Sigbjørn Mostue

"Sjekk greien i Japan" (Mostue, 2015, s.5)

Verden rammes sakte av et virus som får folk til å forandre seg til voldelige drapsbøller. Det starter i Japan og sprer seg sakte utover. I Norge sitter en skoleklasse og følger med på hvordan vannviddet sakte nærmer seg Europa. Når epidemien  har kommet til Norge og ikke lenger er til å unnslippe kommer folks sanne natur frem. Nå er det overlevelse som gjelder. Brage og de menneskene han mer eller mindre tilfeldig ender opp med bestemmer seg for å flykte unna galskapen. Det er vel heller tvilsomt om den kan flyktes i fra, for hvordan smitter egentlig dette viruset? Jeg skal ikke røpe så mye av handlingen, men jeg likte boken selv om det rett og slett er ganske uhyggelig og litt "sånt kan skje" aktig. Jeg synes persongalleriet var overbevisende og har med seg alle typer mennesker og reaksjoner som helt sikkert vil oppstå i en slik setting.

Boken er på knappe 230 sider og det er alltid et pluss for Rysjedamer som skal selge inn bøker til ungdom som egentlig har så innmari mye annet de skal gjøre samtidig med at de leser:)

(Juve Design, 2014)



Juve Design. (2014). I morgen er alt mørkt. Hentet fra https://www.cappelendamm.no/_barn-og-unge/ungdomsromaner/i-morgen-er-alt-m%C3%B8rkt-sigbj%C3%B8rn-mostue-9788202450953

Mostue, S. (2015). I morgen er alt mørkt : Brages historie. Cappelen Damm.

-Anne Brit-