fredag 23. mai 2014

Helsefag, kilder og kulturmøter

På mandag hadde vi en søkeøkt sammen med de fem klassene våre på Helse- og oppvekstfag. De skulle i gang med et kulturprosjekt og tiden var kommet for litt kildesøking. Det er ikke ofte vi er på yrkesfag, det må sies, så det var ekstra gøy å kunne få bidra. Vi håper å gjøre en tradisjon av det om lærerne på HO har lyst:)

Foruten å finne standard faktaopplysninger om sitt valgte land skulle de også ha et helsefaglig perspektiv på kultur og finne ut hvordan de best kan møte personer fra denne kulturen når de i fremtiden utdanner seg innen omsorg, helsefag, barnearbeid osv. Viktige teamer som det er lurt å fokusere på mens de ennå er under Mailands vinger.

Det var lettere sagt enn gjort å finne gode kilder på kompetansemål som spurte etter livsstilsykdommer og helsevesen i andre land. Jeg tror at både vi og elevene lærte mye av prosessen og dersom dette blir et fast innslag for Rysjedamene vil vi gjøre søkekurset enda bedre neste år. Det tar alltid tid å sette seg inn i nye elevprosjekter, men det er verdt det når man i etterkant tenker over hvor mye man faktisk lærer! Det er derfor vi digger denne jobben og  vi gleder oss allerede til neste år:)

I dag har jeg vært med i juryen og har fått se hvordan alle ungdommene har jobbet med å presentere landet sitt. De har pyntet, kledd seg ut, laget mat og presentert etter beste evne og resultatet var kjempebra!

Hele skolen var invitert til smaksprøver og prat om kultur og helse

Svett,blank og rød Rysjedame etter standinspeksjon:)

-Anne Brit-


onsdag 21. mai 2014

NKUL 2014 - en oppsummering.

Rysjedamene har vært på konferanse. NKUL- Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring- er for oss et av årets høydepunkt. Her møter vi lærere og andre skolefolk som er like glødende opptatt av å ta ibruk fremtidens læringsverktøy for fremtidens skole som oss selv. I år synes vi programmet var så spennende at vi delte oss på de fleste sesjoner for å dekke så mye som mulig (og dette sier ikke lite - vi liker helst å gå sammen). Som vanlig var NTNU på Gløshaugen i Trondheim "the place to be". Åpningsforedraget til Trond Giske, leder i Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomite, satte tonen for konferansen. Her fikk vi både en nyansert og kunnskapsrik vurdering av situasjonen i dagens skole. Han evnet også å løfte blikket og se undervisning og læring i et globalt perspektiv.

To andre plenumsforedrag som også hadde dette globale perspektivet var Mark West, UNESCO og  Matt Wahl, Khan academy. West snakket om hvordan mobil teknologi kan bidra til at flere får utdanning i feks afrikanske land fordi det i dag er slik at nesten alle har en mobiltelefon. Han snakket om at kvinner i stor grad leser mer enn menn (faktisk seks ganger så mye), og hvor mye det kan hjelpe å øke utdanningsnivået til kvinner i  underutviklede land. Han pekte videre på at økt utdanningsnivå igjen vil gjøre det lettere for befolkningen å finne lønnet arbeid. For forholdene i Norge pekte han på lærerrollen i endring - læreren som "facilitator and mentor". Dette vil kreve mer - ikke mindre av våre lærere- noe som igjen vil bidra til å øke statusen i læreryrket. Som han avsluttet: "The flipped classroom is the way forward". Vi ble umiddelbart inspirert til å forsøke noe tilsvarende, og resultatet er at tilbakemeldingen på Zotero og kilder i tekst til vg 1 og "Mitt fylke" nå ligger på youtube.  Den håper vi selvsagt at dere vil ta dere tid til å se. Det må jo være i alles interesse at våre elever behandler kilder på riktig måte:)
Wahl fra Khan academy snakket om fremveksten av MOCS - massive online courses. Det legges i dag ut kurs fra dette akademiet på mange språk og primært i matematikk. For oss Rysjedamer er det spesielt gøy å finne ut at våre egne realister bruker disse kursene overfor elevene på vår egen skole. De søkte forresten etter lærere som ville oversette videoer til norsk, så her er det bare å bli med på dugnad om dere vil:)


Anne Mangen fra Lesesenteret i Stavanger hadde en sesjon hvor hun var opptatt av om bruk av digitale verktøy har effekt og hvorvidt dette er dokumentert i forskning. Hva vet vi om å starte skrivekarrieren med å taste på tastatur kontra håndskrift ? Hun var spesielt opptatt av utviklingen av motoriske ferdigheter og hjerneaktivitet i dette perspektivet. Dette er et felt hvor det "as we speak" foregår endel forskning..


-Kristin-