torsdag 25. oktober 2012

Mac, Zotero og Hedmark

På mandag hadde vi besøk av 4 fine skolebibliotekarer fra Hedmark. De kombinerte besøket hos oss med en rundttur hos storebror Lørenskog bibliotek.  Vi pratet som vanlig hull i hodet på våre gjester, viste frem informasjonskompetanse-wikien, pratet varmt om Zotero og diskuterte skolehverdagens alle gleder og utfordringer. Det er så hyggelig å møte andre folk som er like glad i jobben sin som oss. De jobbet alle alene på biblioteket sitt, så da synes vi det er viktig å prate om viktigheten av å være to og spesielt hvor utrolig fornøyde vi er med å være både bibliotekar og pedagog. Det kan vi ikke få skrytt nok av! Dessverre er det jo ikke slik at alle skoleledere satser like mye på biblioteket som rektor Trine Øiseth hos oss, men hvis noen skulle ha behov for argumenter på hvorfor man bør ha både pedagog og bibliotekar, så kan de prate med oss:o) Vi tok et  fint bilde av den glade gjengen som alle var fornøyd med, så alt var klart for god dokumentasjon. Nå er er bildet søkk vekk. Den digitalekompetansen er tydeligvis ikke alltid på høyden. Men de var her på besøk, altså, det er helt sant:o)

Zotero-ikoner på plass i Word på Mac. Du så det her først. Alle hjerter gleder seg!



På tirsdag fikk jeg min etterlengtede Mac! Entusiasmen var på topp og jeg var klar til alle utfordringer Zotero i Mac ville by på. Så viste det seg at det slett ikke var så mange utfordringer. Fantastisk! Det var bare å laste ned Zotero for Mac (Zotero standalone) og en "Connector for Safari" og vips var Zotero på plass på både maskin og i Word. Da bør jeg ganske så snart være klar for å demonstrere Zotero i de klassene som kun bruker Mac. Først må jeg øve meg litt på Mac-menyen og hvor jeg finner igjen ting og tang, men Zotero var lett som fot i hose. (Jeg må feks øve på hvordan jeg setter inn bilde i blogginnlegg. Nå må jeg fortsette blogginnlegget på PCen, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få satt inn bildet fra iPhoto. Jeg har sikkert importert bilder til feil sted. Alltid noe)

-Anne Brit-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar