fredag 18. februar 2011

Nyttelesing, gode forsetter og late dager....

Prosjekt "lese en ny triologi" er herved avblåst. Heldigvis har vi mange elever som gjerne vil ha litt hjelp til å finne bøker, og da nytter det ikke å bare kunne dra frem fantasy-triologier fra listen over ting man selv har lest. Herved er det tatt med en bunke annen lektyre hjem for lesning i vinterferien. Første bok ut er Et glass før krigen av Dennis Lehane. Jeg aner ikke hva den handler om, den ble kun valgt fordi den ser ut til å inneha de kvalifikasjonen som ofte ligger til grunn for elevenes bokvalg. Tykkelse og cover. Det kan jo hende jeg blir positivt overrasket:o) Andre bok ut er Gjørmedrømmer av Heidi Linde, og den er valgt på samme grunnlag. Forhåpentligvis er de verdt en bokomtale i nær fremtid....


Ellers har Rysjedame#1 innsett at hun vet for lite om forskjellen mellom science fiction og fantasy, så det blir prosjektet å finne ut av når vinterferien er på hell. Det fine med denne jobben er jo at man hele tiden lærer noe nytt! Vi har mange som leser fantasy her, og til tross for at min favorittbok, uten tvil, er Ringenes Herre er ikke kunnskap om fantasysjangeren særlig god. (Rysjedame#2 er tapt bak en vogn når det kommer til fantasy, men ikke si at det var jeg som sa det!). Vi venter i spenning på at en av våre elever skal komme med en fantasyliste til oss og jeg vet at han jobber med saken.


God vinterferie til alle som har det:o)

Lehane, D. (2008). Et glass før krigen (1. utg.). Oslo: Cappelen Damm.
Linde, H. (2008). Gjørmedrømmer (1. utg.). Oslo: Gyldendal.

Tolkien, J. R. R. (2003). Ringenes herre (8. utg.). Oslo: Tiden.

-Anne Brit-

fredag 11. februar 2011

Mailand skolebibliotek? Hva er det man egentlig gjør der?

I to uker har vi hatt praksiselev her på skolebiblioteket. Muhammet Turgut går salg, service og sikkerhet (Vg 2) her på Mailand og har hatt en hel rekke kompetansemål  som skulle oppfylles. Vi på biblioteket her på Mailand er i grunn små poteter som gjør det meste, så det har ikke vært noe problem å fylle kompetansemålene med innhold. I dag har Muhammet blogget litt for oss, så dere kan se hva han har opplevd her sammen med Rysjedamene (stakkar, men jeg tror han har hatt det koselig likevel:o)
















Mailand skolebibliotek? Hva er det man egentlig gjør der?


Når man kommer inn på biblioteket så ser man to hyggelige og serviceinnstilte damer (Rysjedamene) Anne Brit og Kristin. Det som er så rart, er at elevene tror at det er en veldig ”Chill” jobb og ikke noe å gjøre som bibliotekar, men det er helt feil.

I løpet av praksisperioden min på Mailand skolebibliotek har jeg lært meg en rekke ting og det jeg lærte meg først var at det ikke bare er å sitte og registrere bøker, men det er så utrolig mye mer som gjøres i løpet av en arbeidsdag.


Jeg har til sammen jobbet 2 uker i praksis uke 5-6, jeg har utført mange forskjellige arbeidsoppgaver under min praksistid her. For at jeg skulle nå mine kompetansemål har jeg utført disse oppgavene.


- Jeg synes mange elever er ubevisste om hva biblioteket tilbyr og har derfor jobbet med markedsføring av biblioteket. Jeg har laget nyhetsplakat (Library News), Rysjedamenes biblioteksbud, Markedsmål, visjon, forretningside, Hovedmål og Delmål.


- Registrering av bøker, laminering av bøker, utlånt bøker og generell kundebehandling.


- Katalogisering av bøker og filmer.

Totalinntrykk mitt av praksistiden min her på Mailand skolebibliotek er utrolig bra, jeg har lært meg mange ting som jeg ikke visste om, og har lært bort en del også. Jeg har hatt en hyggelig og morsom opplevelse her på biblioteket med Norges beste bibliotekarer ( Anne Brit og Kristin )

Det var vel hyggelig! Vi har i hvertfall hatt det koselig med Muhammet på besøk:o)

onsdag 2. februar 2011

Rysjedame #2 leser så det freser...

Etter jul har jeg lest ferdig Jonathan Frantzens siste bok Frihet. Dette er en murstein av en roman om en dysfunskjonell amerikansk  middelklassefamilie. Boka var grei nok,  men jeg er nok ikke av dem som blir medlem i Frantzens fanklubb med det første... Boka er ledig til utlån på biblioteket hvis du vil danne deg din egen mening!
Etter å ha jobbet med å komme gjennom denne boka, trengte jeg noe lettere å lese på. Det er ikke ment i betydningen dårligere litteratur men jeg trengte å komme nærmere liv som interesserte meg mer.  Jeg valgte meg da denne boka;
















Her møter vi Doria som er 15 år og bor i en forstad til Paris. Hun bor sammen med moren sin som er analfabet. De kommer opprinnelig fra Marokko. Faren dro fra dem da han skjønte at moren ikke ville greie å skaffe han en sønn. Doria sliter med skyldfølelse og savn av faren. Hun går derfor til en psykolog for å få hjelp med dette og dårlige skoleprestasjoner.
Sakte men sikkert begynner ting å ordne seg for den lille familien. Moren starter på kurs i lesing og skriving og Doria finner litt fotfeste i tilværelsen...
Jeg synes alltid jeg lærer noe av denne typer romaner: hvordan tenker og føler Doria, hva er hun opptatt av og hvordan ser hun for seg fremtiden?
En lettlest bok i jeg-form som burde være prioritert lesning for alle som jobber med minoritetsungdom...
Egner seg også godt til ungdommer...

-Kristin-